News

Archives

Post

Adobe Photoshop CS5 Extended for MAC Install and Key

To install-

1.) Mount "Photoshop_12_LS1.dmg"
2.) Locate and click on the file "Install" on the image
3.) Select trial serial and install
4.) Quit photoshop if it opens after launch
5.) Open the 'Terminal' application and paste in the following:

sudo /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit /etc/hosts

6.) Enter your password and a text document will pop open
7.) Paste in the following between 127.0.0.1 localhost and 255.255.255.255 broadcasthost

127.0.0.1 activate.adobe.com
127.0.0.1 practivate.adobe.com
127.0.0.1 ereg.adobe.com
127.0.0.1 activate.wip3.adobe.com
127.0.0.1 wip3.adobe.com
127.0.0.1 3dns-3.adobe.com
127.0.0.1 3dns-2.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns-2.adobe.com
127.0.0.1 adobe-dns-3.adobe.com
127.0.0.1 ereg.wip3.adobe.com
127.0.0.1 activate-sea.adobe.com
127.0.0.1 wwis-dubc1-vip60.adobe.com
127.0.0.1 activate-sjc0.adobe.com
127.0.0.1 hl2rcv.adobe.com

8.) Save the hosts document (command+s)
9.) Run the following in terminal to flush your cache:

sudo dscacheutil -flushcache

10.) Open Photoshop CS5 and click on the help menu and select "Deactivate…"
11.) Select "Deactivate Permanently" then done. Quit photoshop
12.) Reopen Photoshop and enter the serial

1325-0621-9125-0765-3648-0614
1330-1279-9841-9315-6622-5247
1330-1640-4705-3411-6165-4437
1330-1036-3594-4674-9744-3838
1330-1781-2022-6584-0111-4257

13.) Your done

no80dy


Post

How To hack Streamyx Account

Heheh saje je ni tak ada apa nak buat haha
Cara cara untuk hack Streamyx Account melalui IP

Tool yang diperlukan ialah Blues Port Scanner V5
1. Download Blues Port Scanner V5
2. Open Blues Port Scanner V5
3. Masukkan IP Range Malaysia seperti...

Step pertama download Blues Port Scanner V5 seperti gambar di bawak




Berikut adalah list ip ranges Malaysia:



5. Tandakan Pada Port 21,23 dan 8080

Fungis blues port scanner ialah untuk mencari port yang open pada ip tertentu.Sebagai contoh port 8080 diperlukan untuk membolehkan web interface/web access.

6. Pastikan Scan ports from list Ditanda

7. Tekan Start Scan



8. Tunggu dan lihat.Pastikan pada kotak blues port scanner akan muncul
seperti image di bawah



Pastikan Port 8080 dan salah satu port diantara 23 dan 21 Naik pada blues port scanner.Seperti di dalam gambar ianya menunjukkan Port 21,23 dan 8080 open pada ip tersebut.Ini membolehkan kita access ke router ip tersebut.

9. Copy IP tersebut dan Paste Pada Browser Anda



10. Akan muncul satu kotak yang memerlukan kita memasukkan username
dan password router tersebut.Satu Peluang yang membolehkan kita
access ke router tersebut adalah dengan mencuba default pass router
tersebut.

Ini adalah senarai default pass bg keseluruhan modem streamyx:
Default password for all TMNet Streamyx supported modem.

ZTE modem
IP Address: 192.168.1.1

Username: ADSL
Password: expert03

Username: ZXDSL
Password: ZXDSL

Username: admin
Password: telekomst

KASDA modem:
IP Address: 192.168.1.1

Username: admin
Password: telekomst

ArtNet modem:
IP Address: 192.168.1.1

Username: admin
Password: telekomst

Username: admin
Password: admin

Username: admin
Password: password

Triz modem:
IP Address: 192.168.1.1

Username: admin
Password: aaaaaaaa

Aztech modem:
IP Address: 10.0.0.2 OR 192.168.1.1

Username: admin
Password: blank

Username: admin
Password: password

Username: admin
Password: admin

Billion modem:
IP Address: 192.168.1.254

Username: admin
Password: password

Huawei modem:
IP Address: 192.168.1.1

Username: admin
Password: admin

Hyundai HSE-220 Modem:
IP Address: 192.168.1.1
Username: ADSL
Password: ADSL

Username: admin
Password: ADSL

Username: root
Password: root

Riger DB102:
IP Address: 192.168.1.1

Username: tmadmin
Password: tmadmin

TP-LINK MODEM / ADSL2 / ROUTER:
IP Address: 192.168.1.1

Username: admin
Password: admin

Sebagai contoh IP yang dpt menggunakan default pass iaitu:
username :tmadmin
pass : tmadmin




11. Selepas anda memasukkan pass yang betul,anda sekarang susah boleh
mengaccess ke router tersebut.

12. Tekan Quick Configuration

13. Lihat username dan pass yang tertulis pada kotak tersebut.Untuk melihat passnya kita hendaklah klik kanan dan view frame source

14. Saya menggunakan Browser Google Chrome





Download Blue's Port Scanner:
http://layer6.blogspot.com/2009/08/blues-port-scanner-v502-build-1265.html


Post

Ding Dong !!!

Haha... boring tul ler, dah tak tau nak buat apa nak keluar malas
cuba kasi saya cadangan sikit apa nak buat petang bulan puase ni :)
hehe... dah tibe2 lak buntu tak tau nak type apa lak dah adoiii !!!
nak main game ler hehe sapa nak ikit jom kite main game sampai bosan !!! haha


Post

muslim kids praying



Saje je taruk pic ni :) comel kan nampak beseri ajer budak ni :) hehe apa yg saya leh cakap ...

There is no word as beautiful as Allah...
No example as beautiful as Rasulallah(SAW)...
No lesson as beautiful as Islam...
No song as melodious as Azan...
No charity as meaningful as Zakat...
No encyclopaedia as perfect as Al-Quran...
No prayer as perfect as Namaz...
No diet as perfect as fasting...
No journey as perfect as Hajj...

sorry try type BM tapi macam tak faham apa yg saya tulis :((


Post

Cahaya Muhammad - Asal Kejadian Alam

NUR MUHAMMAD



Allah s.w.t. mula-mula menjadikan cahaya atau nur yang digelar Nur Muhammad s.a.w. dari nur sifat JamalNya (KeindahanNya).

Ruhul-Muhammadiyah (Roh Muhammad) itu adalah zat atau sumber segala yang wujud. Ialah yang awal dan ialah hakikat alam semesta ini. Allah s.w.t. terbitkan segala roh dari Roh Muhammad. Selepas terzahirnya Nur Muhammad, maka Allah jadikan atau zahirkan 'Arasy dari Nur Muhammad itu dan Allah zahirkan pula makhluk-makhluk yang lain dari 'Arasy itu.
(Sirrul Asrar- Sh. Abdul Qader Al-Jailani)



1. ASAS DARI AL-QURAN



1.1 Rasulullah s.a.w ialah cahaya dari Allah s.w.t., adalah sesuatu yang seseorang beriman boleh perkatakan,

kerana Al-Quran menjelaskannya pada ayat:



"Sesungguhnya telah datang kepada kamu Nur dari Allah, dan Kitab yang nyata" (Qur’an 5:15).




Dimana, perkataan Nur pada ayat di atas telah dijelaskan pada beberapa ahli tafsir Al-Quran seperti berikut:

* Jalal al-Din al-Suyuti (Tafsir al-Jalalayn, 139):



"Ia adalah Rasullullah s.a.w"



* Ibn Jarir al-Tabari(Jami‘ al-bayan, 6.161):

" Dengan cahaya, Dia memaksudkan Rasullullah s.a.w, melaluinya Allah s.w.t telah menyinari kebenaran, menampakkan Islam, dan memansuhkan penyembahan berhala; memandangkan baginda adalah suatu cahaya bagi sesiapa yang mencari penjelasan daripada baginda, akan nampak jelas kebenaran tersebut."



* Fakhr al-Razi(al-Tafsir al-kabir, 11:194):

"Terdapat beberapa pendirian berkenaan ayat ini, yang pertama ialah Nur ialah Muhammad, dan kitab yang nyata itu adalah Al-Quran"



* al-Baghawi (Ma‘alam al-Tanzil, 2.228):

" Ia bermaksud Muhammad s.a.w, atau, mengikut pendirian yang lebih lemah, Islam "



* dan Qurtubi (Ahkam al-Qur’an , 6.118) berpendapat seperti di atas



* dan Mawardi (al-Nukat wa al-‘uyun, 2.22) menyebut bahawa tafsiran Nur sebagai "Muhammad"



* Qadi `Iyad berkata: " Dia (Muhammad s.a.w) dinamakan cahaya kerana ketelusan kedudukan baginda dan kerana kenabiannya telah didzahirkan, dan juga kerana baginda telah menerangi hati-hati mereka yang beriman dan yang mereka yang mengetahui Allah s.w.t. dengan apa yang baginda bawa."



* al-Qari berkata dalam Sharh al-shifa' (1:505, edisi Mecca):

" Ia telah dikatakan bahawa Cahaya dan Kitab adalah kedua-duanya dimaksudkan kepada Muhammad s.a.w kerana baginda bukan saja suatu cahaya yang amat sangat dan juga adalah sumber semua cahaya, malah baginda juga adalah sebuah kitab yang mengumpulkan dan yang menjelaskan semua rahsia.

Beliau juga mengatakan (1:114, edisi Madina):

"Dan apakah sangkalan yang ada untuk menolak kedua-dua perkara terhadap baginda, memandangkan baginda adalah suatu cahaya yang amat sangat, berdasarkan kesempurnaan rupa baginda berbanding semua cahaya yang lain, dan beginda adalah satu kitab yang dzahir memandangkan baginda adalah kumpulan rahsia-rahsia secara keseluruhannya dan baginda mendapat bukti semua undang-undang, semua keadaan dan semua pilihan."



Semua menunjukkan bahawa Rasullullah s.a.w. adalah cahaya dari Allah, mengikut Al-Quran. Ini adalah pendirian para ahli tafsir yang awal khasnya, sementara yang menunjukkan bahawa Nur sebagai "Islam" ialah satu tafsiran yang datang kemudian ataupun yang lemah.



1.2 Penjelasan terhadap Rasullullah s.a.w sebagai yang pertama dijadikan, antara ulama Islam yang mengumpul usaha berkenaan keperibadian baginda ialah ulama' hadith (hafiz hadith) Jalal al-Din al-Suyuti dalam dua jilid al-Khasa’is al-kubra, pada bab pertama , hadith pertama beliau telah dilaporkan oleh Ibn Abi Hatim dalam Tafsir [tafsir Al-Quran] , dan oleh Abu Nu‘aym dalam Dala’il al-nabuwwa , dengan beberapa rantaian perawian daripada Qatada yang melaporkannya daripada Hasan al-Basri, daripada Abu Huraira r.a, berhubung dengan ayat Al-Quran



"Ketika Kami mengambil dari Nabi-nabi : perjanjian setia mereka, dan dari engkau sendiri (wahai Muhammad), dan dari Nabi Nuh, dan Nabi Ibrahim, dan Nabi Musa, serta. Nabi Isa ibni Maryam; dan Kami telah mengambil dari mereka: perjanjian setia yang teguh ;" (Surah 33:7) Bahawa Rasullullah s.a.w. berkata, "Aku adalah yang pertama dijadikan dan yang terakhir diutuskan." (al-Khasa’is al-kubra, ms. 3).



1.3 Penjelasan bagi Ayat 26:217-219



"Wa tawakkal `ala al-`azizi-r-rahim al-ladhi yaraka hina taqum wa taqallubaka fi-s-sajidin"


(al-Shu`araa 26:217-219)

"Dan berserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, Yang melihatmu semasa engkau berdiri, Dan gerak-gerimu di antara orang-orang yang sujud. "

Terjemaham secara dzahir ayat ini ialah Tuhan melihat Rasullullah s.a.w berada dalam beberapa pergerakan sembahyang semasa baginda sembahyang berjemaah;



Ibn `Abbas ibn `Abd al-Muttalib r.a. dan beberapa jumlah ulasan selepas beliau, melihat ayat ini sebagai merujuk kepada Rasulullah s.a.w 'turun' menerusi keturunan baginda yang semua mereka tekun beribadat dan dari kalangan para ambia'.(lihat Qadi `Iyad di bawah)



1.4 Firman Allah s.w.t:



Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.(Surah An Nuur:35)



Suyuti berkata dalam al-Riyad al-aniqa: Ibn Jubayr dan Ka`b al-Ahbar berkata: "Apa yang dimaksudkan bagi cahaya yang kedua itu ialah Rasullullah s.a.w kerana baginda adalah PesuruhNya dan Pendedah dan Penyampai dari Allah s.w.t terhadap apa yang menerangi dan terdzahir."

Ka`b berkata: " Minyaknya bersinar akan berkilauan, kerana Rasullullah s.a.w bersinar akan diketahui kepada orang ramai walaupun jika baginda tidak mengakui bahawa baginda adalah seorang nabi, sama seperti minyak itu bersinar berkilauan walaupun tanpa dinyalakan.



1.5 Firman Allah s.w.t:



"Wahai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi, dan pembawa berita gembira serta pemberi amaran. Dan juga sebagai penyeru kepada ugama Allah dengan taufiq yang diberiNya; dan sebagai lampu yang menerangi."(Surah Al-Ahzab:45-46)




* Qadi al-Baydawi berkata dalam tafsir beliau: "Ia adalah matahari kerana firmanNya: Dan Kami jadikan matahari sebagai lampu; atau, ia mungkin bermaksud lampu."



* Ibn Kathir menyatakan dalam tafsir beliau: "FirmanNya: dan sebagai lampu yang menerangi., ia itu: kedudukan kamu nampak dalam kebenaran yang kamu telah bawa, sama seperti matahari itu menampakkan dalam terbitnya dan sinarannya, yang tidak siapa menolak melainkan ......"



* Raghib al-Asfahani dalam al-Mufradat (1:147) berkata: " Perkataan (lampu) digunakan untuk semua yang menyinari."



* al-Zarqani dalam Sharh al-mawahib (3:171) berkata: "Baginda dinamakan lampu kerana daripada satu lampu mengambilnya banyak lampu, dan cahayanya tidak berkurangan langsung."





2. ASAS DARI HADITH



Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa 'Nur'nya 'turun' menerusi keturunan beliau dalam 3 hadith berikut:



1. Aku telah diutuskan dalam keadaan yang terbaik pada semua keturunan anak Adam, sejak kejadian mereka.

* Sahih Bukhari, Jild 4, Buku 56, No. 757



2. Aku telah dimasukkan ke dalam tanah pada Adam dan adalah yang dijanjikan kepada ayahanda ku Ibrahim dan khabaran gembira kepada Isa ibn Maryam.

* beberapa rantai dalam Ahmad 4:127-128,

* Bayhaqi dalam Shu'ab #1385 dan,

* dalam Dala'il al-nubuwwa 1:83, 2:130



3. Bila Tuhan menjadikan Adam, Dia menurunkan aku dalam dirinya(Adam). Dia meletakkan aku dalam Nuh semasa di dalam bahtera dan mencampakkan aku ke dalam api dalam diri Ibrahim. Kemudian meletakkan aku dalam diri yang mulia-mulia dan memasukkan aku ke dalam rahim yang suci sehingga Dia mengeluarkan aku dari kedua ibu-bapa ku. Tiada pun dari mereka yang terkeluar.

* Ibn Abi `Umar al-`Adani meriwayatkan dalam 'Musnad' dan, * al-Tilimsani



4. Jabir ibn `Abd Allah berkata kepada Rasullullah s.a.w: "Wahai Rasullullah, biarkan kedua ibubapa ku dikorban untuk mu, khabarkan perkara yang pertama Allah jadikan sebelum semua benda."

Baginda berkata: "Wahai Jabir, perkara yang pertama yang Allah jadikan ialah cahaya Rasulmu daripada cahayaNya, dan cahaya itu tetap seperti itu di dalam KekuasaanNya selama KehendakNya, dan tiada apa, pada masa itu, dan ........."



* `Abd al-Hayy al-Lucknawi menyebutnya dalam al-Athar al-marfu`a fi al-akhbar al-mawdu`a (ms. 33-34 , edisi Lahore dan berkata: "Keawalan (awwaliyya) cahaya Muhammadan (al-nur al-muhammadi) telah perkukuhkan melalui perawian `Abd al-Razzaq, sebagai tetap mendahului semua kejadian."

* Mengikut Qastallani dalam al-Mawahib al-laduniyya (1:55) `Abd al-Razzaq (d. 211) meriwayatkannya dalam Musannafnya dan Zarqani dalam Sharh al-mawahib beliau (1:56 Matba`a al-`amira edisi Cairo) menjelaskan tiada kesangsian berhubung dengan kewibawaan `Abd al-Razzaq sebagai perawi. Bukhari mengambil 120 perawian daripada beliau dan Muslim 400.

* `Abd al-Haqq al-Dihlawi menyebut hadith di atas sebagai bukti dalam Madarij al-nubuwwa (dalam bahasa Parsi 2:2 Maktaba al-nuriyya edisi Sakhore) dan mengatakan ia sahih.



5. Sayuti mencatitkan sembilan hadith yang lain yang menunjukkan bahawa Rasullullah s.a.w adalah yang pertama dijadikan , antara nya dilaporkan oleh Bukhari dalam Tarikh , dan juga oleh Ahmad, Tabarani, Hakim, dan Bayhaqi, bahawa Maysara al-Fajr r.a. berkata, " Aku bertanya, " Ya Rasullullah, bilakah engkau seorang nabi?, dan baginda berkata, "Sementara Adam diantara roh dan jasad."(al-Khasa’is al-kubra, ms. 3-4).



6. Ali ibn al-Husayn daripada bapanya daripada datuknya berkata bahawa Rasullullah s.a.w berkata: "Aku adalah cahaya dihadapan Tuhanku selama empat belas ribu tahun sebelum Dia menjadikan Adam a.s.

* Imam Ahmad dalam Fada'il al-sahaba (2:663 #1130),

* Dhahabi dalam Mizan al-i`tidal (1:235), dan

* al-Tabari dalam al-Riyad al-nadira (2:164, 3:154).



3. ASAS DARI SAHABAT r.a., TABI'EN DAN TABI'ET TABI'EN



" Inilah apa yang dimaksudkan oleh al-`Abbas ibn `Abd al-Muttalib apabila beliau berkata:



Sebelum engkau datang ke dunia ini

engkau lah yang tebaik disebalik bayang bayangan dan di dalam diri

semasa mereka menutup diri mereka dengan daun daun

Kemudian engkau turun melalui masa

Semasa engkau dilahirkan, dunia menyinar

dan ufuk dicahayai oleh cahaya mu.

Kami berjalan in dalam sinaran itu

dan dalam cahaya dan laluan petunjuk yang benar "



o Ali al-Qari dalam 'Sharh al-Shifa'(1:364) mengatakan ia diriwayatkan oleh Abu Bakr al-Shafi`i dan Tabarani, dan

o juga disebut oleh Ibn `Abd al-Barr dalam 'al-Isti`ab' dan,

o Ibn al-Qayyim dalam 'Huda Nabiyy Allah (s.a.w)'.



Ibn `Abbas berkata ruh Nabi Muhammad s.a.w adalah cahaya dihadapan Allah dua ribu tahun sebelum Dia menjadikan Adam a.s. Bahawa Nur itu memuji Dia dan para malaikat memuji dengan puji-pujian yang Nur itu memuji. Apabila Allah menjadikan Adam, Dia meletakkan Nur itu ke dalam Adam a.s.



Lain-lain rujukan sila lihat berhubung dengan tafsiran ayat terutamanya perkataan 'taqallubaka' dan 'sajidin' serta 'Lam azal unqal...' pada hadith ke 3 diatas daripada:

1. Suyuti dalam 'Masaalik al-Hunafa' fi waalidayy al-Mustafa ',

2. Fakhr al-Din Razi dalam 'Asrar al-Tanzil'(ms 39-40.),

3. Imam Shahrastani dalam 'al-milal wal-niHal'(ms 64),

4. Imam Abul Hasan al-Mawardi dalam 'A`lam al-nubuwwa' (ms 67-68) dan,

5. Abu Ja`far al-Nahhas dalam 'Ma`aani al-Qur'aan'

6. Allama Shabbir Ahmad Uthmani, Tafsir Uthmani, terj. Muhammad Ashfaq Ahmad (Bombay: Taj Publishers, 1992) Jld. 2, ms. 1657.



Abu Ja`far al-Nahhas dalam 'Ma`aani al-Qur'aan' menyentuh penjelasan Ibn `Abbas dan menambah:



"Betapa baik penjelasan Shams al-Din ibn Nasir al-Din al-Dimashqi apabila beliau berkata:



"Ahmad maju sebagai satu cahaya yang besar yang menyinari pada dahi-dahi mereka yang sujud. Baginda silih berganti di dalam mereka abad ke abad sehingga baginda menjelma sebagai terbaik dari para utusan."



Sebagai satu pendirian bahawa Rasullullah s.a.w adalah bashar atau ‘manusia’, tiada kesangsian disini, kerana ia adalah Al-Quran dan Aqidah. Pun bagitu Al-Quran tidak cuma menjelaskan bahawa baginda adalah cuma seorang manusia, padahal lebih dari itu. Sebagai al-Busayri nukilkan dalam Qasida al-Burda :



Muhammad adalah seorang manusia,

tetapi tidak seperti kemanusiaan

Baginda adalah permata,

sementara manusia adalah batu.



Walaupun Rasullullah s.a.w adalah cahaya dari Allah s.w.t, baginda adalah cahaya yang dijadikan. Baginda tidak harus disamakan dengan bagaimana Kristian melihat 'Jesus' atau Hindu dengan Avatar mereka.




4. RUMUSAN



Ketara pada penjelasan di atas, ulama-ulama tafsir dan hadith(hafiz) pada genarasi sahabat, tabien, tabiet-tabien atau lebih dikenali sebagai Salaf as-salihin dan kemudiannya generasi Khalaf as-sadiqin, telah masak dengan "Awaluddin Makrifatullah' masing-masing sebelum diiktiraf sebagai ulama' dalam bidang-bidang tersendiri. Justeru mempunyai asas yang kukuh untuk mempersoalkan aspek-aspek tasawwuf.



Agak menghairankan ada golongan yang boleh mempersoalkan perkara ini tanpa mempunyai asas langsung dalam bidang tasawwuf tetapi sebaliknya cuma mempunyai asas fekah sahaja. Adakah cuma untuk memperkatakan kepada AWAM apa yang mereka tidak tahu itu adalah suatu perkara yang tiada ataupun salah disisi Islam? Adakah ini usul? Adakah mereka itu ISLAM? Atau cuma satu golongan muslim yang sama-sama meraba-raba mencari ISLAM seperti orang lain juga? Islam dan muslim adalah dua perkara yang berbeza.



'Abdullah b. al-Mubarak (m. 181 H), salah seorang daripada guru-guru Imam al-Bukhari yang masyhur berkata, "Isnad adalah sebahagian daripada ugama, jika tidak kerana isnad, sesiapa saja yang berkehendak boleh perkata apa saja yang mereka suka." (diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Pengenalan kepada Sahih beliau). Ibn Sirin (m. 110H), seorang Tabi'en, berkata, "Mereka tidak akan bertanya berkenaan isnad. Apabila fitnah timbul, mereka berkata, "Namakan orang kamu." (Perlunya isnad ialah) Supaya perawian Ahl al-Sunnah diterima sementara mereka dari Ahl al-Bid'ah tidak diterima." Justeru penolakkan sesuatu aspek dalam Islam hendaklah daripada Al-Quran dan hadith, disamping mempunyai rujukan-rujukan yang kukuh mengenainya. (Sahih Muslim, 1:15. Lihat Suhaib Hasan, Kritikan berkenaan hadith di antara muslim dengan merujuk kepada Sunan Ibn Majah [Ta Ha Publishers / Al-Quran Society, London, 1407/1986], ms. 15-17)



Pun bagitu, penolakkan ini masih bukan sesuatu yang berasaskan Al-Quran dan hadith. Adakah ia harus diterima walaupun sebaliknya ada mempunyai asas Al-Quran dan hadith? Sebaiknya untuk menidakkan kedudukan yang dibentangkan di atas ialah:



1. Menunjukkan kesilapan pada rujukan-rujukan di atas.

2. Menampakkan kelemahan pada rujukan-rujukan di atas.

3. Membuktikan tafsir ayat dan sanad hadith di atas adalah lemah.

4. Memberi tafsir lebih kukuh pada nas-nas yang sama.

5. Memberi nas-nas yang menidakkan pendirian ini dengan tafsirnya sekali

6. Memberi rujukan hadith serta sanad yang lebih kukuh.



Sesungguhnya nafsu adalah musuh golongan sufi yang paling di hormati.



Ihsan Dari Muhammad Nasir [alkausar1@hotmail.com]

(Penghargaan kepada Sheikh Nuh Ha Mim Keller dan Prof. Dr. Abdul Hadi Palazzi terhadap sumbangan mereka dalam artikel ini.)


Post

TANDA-TANDA KEMATIAN SESEORANG

100 hari sebelum kematian:

Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.



40 hari sebelum kematian:


Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.



7 hari sebelum kematian:

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.



3 hari sebelum kematian:

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.



1 hari sebelum kematian:


Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.



Tanda akhir sebelum kematian:

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.



Kubur/liang lahat Setiap Hari Menyeru kepada Manusia Sebanyak 5 Kali.

1. Aku rumah yang terpencil, maka akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu sholat malam.

3. Aku rumah yang penuh tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawarnya.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nankir, maka banyaklah bacaan Laa illaa ha illallah, Muhammadur Rasulullah?supaya kamu dapat menjawabnya.


Post

Kalimah Allah subhanahu wa ta'ala



Click On That Pictures Kalimah Allah subhanahu wa ta'ala


Post

Ustazah Siti Nor Bahyah bercerita tentang saat akhir Rasulullah



rasa pedih sangat hati ni menahan air mata yang mengalir tatkala mendengar kisah yang diceritakan oleh beliau.. ya Allah sayangnya Rasulullah pada kita.. sehingga Rasulullah meminta kepada Allah ingin rasa sakitnya mati seperti umatnya..


Post

Layakkah kami menjadi umatmu



Rasulullah Sallallahu alayhi wa alihi wassalam meninggalkan kita, kalam Allah yang berupa mukjizat serta sunnah yang begitu jelas. Namun, adakah kita benar-benar mengikuti peninggalan Rasulullah itu? Adakah kita cukup layak untuk menjadi umatnya? Saksikan video ini. Insyallah... mudah-mudahan kita dapat manfaat bersama.


Niina

Niina
Niina

Live Chat Box